خطر ابتلا به دیابت  درزنان  مبتلا به اختلال  تنش زای پس از سانحه

8 ژانویه 2015- بر اساس تحقیق  جدیدی  که نتایج آن درمجله ی JAMA Psychiatryمنتشر گردید درزنانی  که اختلال  تنش زای پس از سانحه  یا PTSDرا تجربه کرده اند خطر ابتلا  به دیابت  بطور قابل توجهی افزایش می یابد، این خطر در مقایسه  با زنانی که به این  اختلال مبتلا نیستند دو برابر  افزایش یافته است.

 علایم PTSDیا اختلال تنش زای پس از سانحه  شامل: مرور رویداد، اضطراب شدید وکابوس است. این حالت همچنین با التهاب، اختلال عملکرد عصبی غدد(اصطلاحاً neuroendocrine dysfunctionکه اشاره  به تعدادی از شرایطی دارد که موجب ایجاد عدم تعادل در تولید هورمونهای بدن می شوند ) و تغذیه ی ضعیف همراه است که همه ی این موارد عوامل خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 هستند.

اگر چه در تحقیقات قبلی به چنین ارتباطی درباه ی PTSDودیابت نوع 2 اشاره شده است  اما در هیچیک از مطالعات  به علت این موضوع اشاره نشده : اینکه  آیا PTSDسبب افزایش خطر دیابت نوع 2 می شود یا برعکس و آیا این ارتباط به دلیل سوء استفاده از کودکان یا افسردگی ایجاد می گردد، همگی  توضیحات احتمالی برای این ارتباط می باشند.

 این تحقیق در دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه  هاروارد در بوستون انجام شد و هدف آن تبیین ارتباط بین  این دو وضعیت  بود. علاوه بر این  محققان به ارزیابی  نقش نمایه ی توده ی بدنی (BMI) ، سیگار کشیدن، رژیم غذایی، مصرف الکل و ورزش به عنوان عوامل خطر بالقوه ی دیابت  نوع 2 پس از ایجاد اختلال تنش زای  پس از سانحه  پرداختند.

محققان  به آنالیز اطلاعات 49739 شرکت کننده  درطی 22 سال پرداختند. از میان این تعداد، 3091 زن درطی  دوره ی پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. محققان  دریافتند  که خطر ابتلا به دیابت  در زنان  مبتلا به PTSDدرمقایسه  با زنانی که وقایع  آسیب زا را تجربه نکرده اند، افزایش می یابد.

 محققان میزان ابتلا به دیابت نوع 2 را درمیان گروههای مختلف شرکت کنندگان بررسی کردند و به نتایج زیر دست یافتند:

·        میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که 6 تا 7 علامت ازPTSD را دارند  برابر با  4.6مورد در هر  1000  نفر سال است.

·        درمیان افرادی  با 4 تا 5 علامت از PTSDمیزان بروز دیابت  برابر با 3.9 مورد به ازاء  هر 1000 نفر سال است.

·        در میان افرادی  با یک تا 3 علامت  از PTSDمیزان بروز دیابت برابر با 3.7مورد به ازاء هر 1000 نفر سال می باشد.

·        در افرادیکه  دچار رویدادهای آسیب زا شده اند اما علایم  PTSDرا ندارند  میزان بروز  دیابت  برابر با 2.8مورد  در هر  1000 نفر سال  می باشد.

محققان دریافتند که حدود  نیمی از افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد  مبتلا به PTSDبه دلیل بالاتر بودن نمایه ی توده ی بدنی و استفاده از داروهای ضد افسردگی مرتبط با PTSDناشی می شود. با این حال ، سیگار کشیدن، مصرف الکل و ورزش هیچ تأثیر محسوسی بر این  افزایش خطر ندارد.

 تحقیقات آینده

نویسندگان مقاله استدلال می کنند درحالیکه مطالعه ی آنها شواهد قویی در مورد ارتباط PTSDو دیابت  فراهم نموده  است اما هنوز برای اثبات رابطه ی علی و معلولی بین دیابت  وعلایم  PTSDبه تحقیقات بیشتری نیاز می باشد. یافته های این تحقیق نشان می دهد تاکنون به ارتباط بین این دو وضعیت  توجه  کافی نشده است.

نویسندگان مقاله می گویند: درطی بیش از 22 سال پیگیری متوجه شدیم که بین علایم PTSDو ابتلا به دیابت یک وضعیت وابسته  به دوز وجود دارد یعنی خطر ابتلا به دیابت در زنانی که دارای  بیشترین علایم  PTSDبودند دو برابر زنانی است  که این وضعیت را تجربه نکرده اند.

تحقیقات بیشتری باید برای شناسایی تغییرات بیوشیمیایی یا تغییرات رفتاری دیگر نظیر اختلال  خواب انجام شود زیرا این تغییرات می توانند واسطه ی ارتباط PTSDبا آغاز دیابت نوع 2 باشند. برای درک  بهتر مسیرهایی که مداخلات پیشگیرانه از بیماری ناتوان کننده ی دیابت را ممکن می کند نیاز به ادامه ی تحقیقات دراین زمینه وجود دارد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/post-traumatic-stress-disorder-symptoms-in-women-doubles-risk-of-type-2-diabetes,-study-suggests-96176286.html